Online help: opzet en structuur

Schouten Translation Services verzorgt diensten voor het ontwikkelen en bijwerken van helpbestanden, veelal in combinatie met een papieren handleiding of een handleiding in PDF-formaat. Voor helpdocumentatie hebben we een duidelijke strategie ontwikkeld hoe de gegevens het best kunnen worden gepresenteerd:

  • Korte en bondige instructies
    De gemiddelde gebruiker leest een Help-tekst niet voor zijn plezier, maar omdat hij met een probleem zit. De gebruiker wil daarbij snel en zo goed mogelijk worden geholpen. Bied daarom alleen informatie die de gebruiker direct helpt en laat niet-relevante informatie achterwege. Laat echter geen essentiĆ«le informatie achterwege om de tekst zo kort mogelijk te houden.
  • Consistente opzet van de onderwerpen
    een Help-onderwerp bestaat uit duidelijk herkenbare tekstblokken: Titel, inleiding of voorkennis, stapsgewijze instructie, resultaat, vervolgstappen, en verwante onderwerpen. De gebruiker weet zodoende meteen waarvoor de tekst dient.
  • Gelaagde structuur
    Een gelaagde structuur maakt het mogelijk om alleen informatie weer te geven die een gebruiker daadwerkelijk wil zien. In de hoofdlaag worden de noodzakelijke instructiestappen aangeboden die nodig zijn om een taak uit te voeren. In de sublagen wordt achtergrondinformatie en aanvullende informatie aangeboden die als naslag dienen of een aanvulling zijn op de hoofdlaag. Het aanbrengen van een gelaagde structuur is mogelijk door gebruik te maken van verborgen tekstdelen en hyperlinks. De tekst van de sublaag is in de hoofdlaag in eerste instantie verborgen maar kan worden zichtbaar gemaakt door op een hyperlink te klikken. Deze aanpak zorgt voor een overzichtelijk helpbestand
  • Uitnodigende documentatie
    Bied de lezer een helpbestand dat prettig te lezen is, herkenbaar is vormgegeven en eenvoudig te gebruiken is.

Online Help is niet alleen van toepassing op software maar kan ook voor andere doeleinden worden gebruikt zoals een naslagwerk voor bedrijfsprocessen of werkinstructies dat via intranet beschikbaar is.

Neem vrijblijvend contact op voor de mogelijkheden binnen uw bedrijf.